Jom jelajah dan melanconglah dengan pakej yang berbaloi bersama Malindo Air

Sunday, March 25, 2018

Image result for malindo air

Assalamualaikum wbt...
Malindo Air adalah sebuah syarikat penerbangan yang berpangkalan di Petaling Jaya. Ia adalah kerjasama di antara National Aerospace & Defence Industries (NADI) sebanyak (51%) , Malaysia dengan Lion Air, Indonesia (49%). Nama “Malindo” berasal daripada nama negara masing-masing iaitu gabungan nama bagi Malaysia dan Indonesia. Malindo Air bercadang untuk memulakan operasi pada 1 Mei 2013 dari terminal baru KLIA2. Walaubagaimanapun, Malindo Air mengawalkan tarikh pelancaran ke pertengahan Mac 2013 dengan destinasi domestik.
NADI ialah syarikat baik pulih pesawat (AIROD) yang beroperasi di Subang. PT Lion Group mengendalikan Lion Air untuk operasi Jet dan Wing Air bagi operasi ATR72 turboprop yang berpusat di Jakarta Indonesia. Usahasama ini dilakukan kerana Indonesia mempunyai pasaran yang luas dalam industri penerbangan domestik berbanding Malaysia. Ianya bukan sahaja mencatatkan satu lagi sejarah penting dalam industri penerbangan negara tetapi juga mencerminkan hubungan erat antara Indonesia dan Malaysia.


Image result for malindo air
Syarikat penerbangan ini menawarkan dua kelas tempat duduk iaitu 12 kelas perniagaan dan 168 tambang murah. Pesawat ini juga dilengkapi dengan sistem hiburan pesawat pada setiap tempat duduk penumpang. Syarikat ini menawarkan penerbangan ke 13 jenis buah negara seperti Australia, Bangladesh, China, India, Pakistan, Sri Lanka, Nepal, Indonesia, Taiwan, Vietnam, Thailand, Singapore dan termasuklah di dalam Malaysia sendiri. Di Malaysia antara kawasan yang sering dilalui adalah seperti Kota Kinabalu, Kuching, Langkawi, Penang, Kuala Lumpur, Ipoh, Melaka, Alor Setar, Johor Bahru, Kota Bharu, Kuala Terengganu dan Kertih. Bagi kawasan antara favourite atau sering kali dilalui adalah Bali & Batam di Indonesia serta Kota Kinabalu.
Malindo Air juga pernah menyandang award pada tahun 2014 iaitu bagi kategori Airline Of The Year (Passenger). Ketua Pegawai Eksekutif Malindo Air, Encik Chandran Rama Muthy berkata, "mereka amat berbesar hati untuk dianugerahkan sebagai Airline of the Year (Passenger) untuk tahun 2014. Anugerah ini secara meluas dianggap sebagai penanda aras industri untuk kecemerlangan. Bagi mereka, penganugerahan ini jelas mencerminkan undi keyakinan dari pelancong serantau, yang mengakui dan menghargai pemacu berterusan Malindo untuk perkhidmatan berkualiti tinggi. Malindo Air juga memenangi awards bagi tahun berikutnya dalam kategori Top Performing Airline pada 2015 dan Regional Of The Year pada 2016.
DIGI Telecomunication Sdn Bhd (Digi) telah menjalinkan kerjasama dengan Malindo Air untuk memberi penumpang kemudahan melayari internet di dalam penerbangan yang terpilih. Melalui perkongsian ini, pelanggan akan dapat menggunakan peranti mudah alih mereka di atas pesawat untuk berada dalam talian berkelajuan tinggi. Servis ini boleh didapati pada pesawat Malindo Air Boeing 737-900ER yang terpilih melalui perkhidmatan AeroMobile, di laluan Mumbai, Delhi, Amritsar, Kochin, Trichy, Trivandrum, Kathmandu, Perth, Kota Kinabalu, Kuching, Bali dan Bangkok. Perkongsian ini adalah sejajar dengan cita-cita Digi untuk menyediakan liputan rangkaian LTE 4G yang luas bagi menghubungkan lebih ramai rakyat Malaysia dengan perkhidmatan internet yang mampu memberikan perkhidmatan kepada 60 peratus populasi Malaysia. Pelanggan pasca bayar Digi kini boleh mengakses internet dalam penerbangan dengan promosi kadar rata harian sebanyak RM32 untuk menikmati perkhidmatan yang baru.









Related image


Related image

Selain itu, setiap seat mahupun bagi kelas ekonomi mempunyai ruang yang selesa. Ruang kakinya juga agak besar, jadi tidaklah rasa cramp. Setiap seat juga mempunyai TV inflight entertainment. So boleh lah korang tengok movie atau main games disepanjang penerbangan. Mereka juga menyediakan USB point untuk kita charge henfon atau alat eletronik serta mempunyai Wifi percuma untuk kegunaan di atas kapal terbang. Harga tiketnya juga sudah termasuk dengan 15kg check-in luggage. Di samping itu, Malindo Air juga menyediakan makan dan minuman secara percuma mengikut jam perjalanan penerbangan.



Image result for malindo air


So, dah rancang ker nak bercuti kat mana? Dont forget to get your Malindo Air Ticket now from Traveloka. Tempahlah sekarang untuk dapatkan harga tiket yang lebih murah secara online dan rasailah pengalaman fly with Malindo Air. Better preparation make better deserve!

9 comments

  1. naik malindo memang best. service tip top

    ReplyDelete
  2. tak pernah naik malindo lagi.... should try

    ReplyDelete
  3. terima kasih pengkongsian ni shikin.. xpernah naik malindo lagi

    ReplyDelete
  4. Aida x pernah naik Malindo. Ari tu hunting for Air Asia, ada LA member Aida suggest, naik Malindo aje. Better. Lebih murah. And selesa.

    ReplyDelete
  5. Dah naik dah!! Best juga service tip top

    ReplyDelete
  6. Belum pernah terbang lagi...! *sobsobsob

    ReplyDelete
  7. pernah sekali naik malindo ni..best juga :)

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧