Klinik lelaki : Makanan yang boleh meningkatkan kualiti sperma

Monday, November 21, 2016

Image result for backstreet boys
Gambar nie cuma berkaitan dengan kesihatan lelaki.. hehe and of course one of my favourite boyband till now.. 
Assalamualaikum wbt..
Tak salah rasanya saya tulis entri berkaitan lelaki👨, kan sebab ianya salah satu bentuk informasi jugak, hehehe😁.. So jangan fikir berbentuk negatif okey.. Entri nie pun boleh jugak dibaca untuk wanita sebabnya awak dapat ilmu pengetahuan dan sudah tentu kita dikelilingi lelaki, maksud saya, suami, anak2 lelaki, adik beradik lelaki, sanak saudara lelaki, kan dan dalam erti kata lain, lelaki mahram kita... 

Dah meleret2 pulak.. hehehe😉.. Okey, bagi seseorang lelaki, jika mengalami kekurangan sperma adalah perkara yang sangat menakutkan, lebih-lebih lagi pada mereka yang sedang dan berusaha untuk mendapatkan zuriat dalam perkahwinan.. Selain mempunyai risiko penyakit berkaitan prostat, kekurangan ini akan mempengaruhi kehidupan lelaki dari segenap aspek.. 

Antara faktor penyumbang kekurangan bilangan sperma :-
1) Pengambilan dadah
2) Pengambilan alkohol
3) Duduk terlalu lama. Risiko kepada lelaki yang bekerja sebagai pemandu
4) Merokok
5) Tekanan diri
6) Obesiti atau kegemukan
7) Faktor dari segi perubatan, seperti masalah ejakulasi, hormon yang tidak seimbang dan lain-lain.

Awak tau, terdapat makanan yang boleh membantu untuk meningkatkan kualiti sperma..Antaranya :-

Image result for bananaPisang - Mengandungi bromelain, sejenis enzim yang turut terdapat dalam buah nanas. Ia adalah enzim anti-inflamasi semula jadi yang boleh membantu meningkatkan pengeluaran testosteron iaitu hormon seks lelaki. Selain itu, pisang kaya dengan vitamin B1, A dan C yang penting dalam penghasilan sperma yang baik.


Image result for chocolateCoklat - Sememangnya mempunyai pelbagai khasiat terhadap tubuh badan. Coklat mengandungi L-arginine, sejenis amino asid yang diperlukan oleh tubuh dalam penghasilan sperma. Coklat dapat meningkatkan bilangan sperma dan isi padu air mani. Pengambilan L-arginine sebagai suplemen tambahan dalam beberapa bulan dapat meningkatkan kuantiti dan kualiti sperma. 


Image result for garlicBawang putih - Mengandungi oxide synthase (NOS) yang merupakan bahan yang memainkan peranan yang penting dalam ereksi. Bawang putih juga mengandungi selenium dan vitamin B6 yang penting dalam penghasilan sperma yang sihat.


Image result for pomegranateBuah delima - Mengandungi bahan anti oksida yang dapat melawan malondialdehyde (MDA), sejenis bahan kimia dalam salur darah yang boleh membunuh sel sperma. Malondialdehyde ini juga terdapat dalam air mani yang menunjukkan sperma kurang berkualiti. 
e) Daging merah - Mengandungi zat seperti zink yang membantu menghalang radikal bebas dari menjadi sebahagian dari sperma, yang akan mengurangkan kualitinya. Zink juga membantu testosteron dari bertukar kepada estrogen yang akan mengakibatkan kurang nafsu syahwat. Ia juga dapat membantu mengurangkan masalah mati pucuk.


Image result for kacang walnutKacang walnut - Selain mengandungi arginine, kacang walnut juga mengandungi asid lemak omega-3 yang dapat membantu meningkatkan aliran darah ke arah alat sulit lelaki. Selain itu, kacang walnut mengandungi anti oksida sebanyak dua kali ganda berbanding kacang-kacang yang lain.


Image result for spinachBayam - Terdapat banyak kandungan asid folik dalam bayam yang boleh membantu meningkatkan kuantiti sperma. Bahan ini juga mampu membantu menghasilkan sperma yang sihat dan tinggi mobilitinya.



Image result for eggTelur - Dapat membantu meningkatkan bilangan sperma dan membaiki kesuburan. Telur kaya dengan kandungan vitamin E, di mana kekurangannya boleh menyebabkan berlakunya kemerosotan tisu buah alat sulit lelaki.




Image result for waterAir - Cara yang paling mudah untuk meningkatkan bilangan sperma adalah dengan meminum air yang mencukupi setiap hari. Ia sangat penting bagi memastikan tubuh badan awak sentiasa terhidrat bagi meningkatkan fungsi sel-sel dalam badan termasuklah sel sperma. Bilangan pengambilan air yang mencukupi adalah antara lapan hingga sepuluh gelas air setiap hari.

Yang paling penting, usaha dan bertawakal kepada Allah.. Sesungguhnya kita hanya boleh merancang, Allah yang menentukan.. Tapi untuk menjaga kesihatan, hanya kita boleh mengubahnya.. 

4 comments

  1. terima kasih info untuk lelaki .(^_^)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih berkongsi maklumat ini..
    Amat berguna sekali..


    Posting terbaru AM
    5 Kelebihan dan Manfaat Berjogging


    Ikhlas dari
    AlongMisuari.com

    ReplyDelete
  3. tq for info, lepas ni boleh carikan makanan kat atas bg dekat suami makan hihi

    ReplyDelete
  4. After analyzing your article you have to recognize what I surely have written here nutrition info apple . This one is being written after you have a proposal from you.

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧