Friday, November 24, 2017

Sikat berbeza bentuk dan fungsi

Image result for rapunzel brush

Assalamualaikum wbt..
Sikat.. Umum kita tau yang fungsi sikat nie adalah untuk menyisir dan memperkemaskan rambut.. Tapi sebenarnya bukan semua sikat mempunyai fungsi yang sama. Jika awak salah pilih sikat, silap hari bulan rambut awak menjadi rosak dan keguguran rambut.. Oh tidak..! 

Jadi awak rasa sikat yang mana sesuai dengan awak..? Jom kita selidik..


Image result for sikat bergigi jarang
Sikat bergigi jarang - Jenis nie sangat ideal untuk rambut yang basah kerana rambut sangat rapuh dalam keadaan basah. Jarak di antara gigi rambut memungkinkan kita merapikan rambut tanpa membuat rambut rosak atau putus. Jika rambut awak jenis kerinting ataupun ikal, awak perlu pilih sikat jenis nie, jadi rambut awak tak mudah kusut ketika disikat..


Image result for sikat bulat

Sikat bulat - Pilihan ini adalah tepat ketika 'mem-blow' rambut, jadi pilihan sikat ini sesuai untuk membuat rambut bervolume atau memberi tampilan rambut lurus. Pilih sikat dengan gigi yang lembut di kulit kepala.

Image result for sikat bergigi rapat

Sikat bergigi rapat - Ini termasuk model sikat lama atau sikat tradisional. Sikat jenis nie sangat sesuai untuk mereka berambut lurus dan nipis. Kini, sikat jenis nie banyak dipakai oleh kaum lelaki. Jadi jangan berasa ragu untuk menggunakan sikat ini jika awak nak membuat stail belahan rambut yang rapi ataupun bila dah pakai gel rambut.


Image result for sikat dayung

Sikat dayung - Sama seperti namanya, bentuk sikat ini memang agak lebar di bahagian depan. Kegunaannya bervariasi, selain untuk 'mem-blow' rambut lurus, sikat ini jugak boleh digunakan untuk membuat rambur bervolume lebih rapi dan agak nipis.



Image result for sisir rambut guna jari

Jari sebagai sikat - Jika rambut awak tergolong dalam kategori rambut halus dan rapuh, awak boleh gunakan jari awak untuk menyisir rambut. Tapi awak kena pastikan kuku jari tue dipotong pendek sebab takut kulit kepala alami luka kecederaan.

So, mana satu yang sesuai..?

8 comments:

  1. nisa yg sikat yg last tu...pakai jari...ehehhe

    ReplyDelete
  2. aira guna nombor satu sebab rambut susah gugur. hehe

    ReplyDelete
  3. saya pakai sikat yang macam brush hehe

    ReplyDelete
  4. mek yang jari sebab lepas beranak ni memang rambut barai habis. nk sikat pun takot.

    ReplyDelete
  5. Suka sikat rapat.. Lebih kemas kalau nak buat ikatan.. hehehe

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧

GooglePlus Followers