Review : The Restoration Man

Thursday, March 08, 2018

Related image


Assalamualaikum wbt..
Drama nie sebenarnya bukanlah drama cerita tapi ianya kisah dokumentari yang memaparkan rekaan bangunan yang ditinggalkan tapi diubahsuai menjadi sebuah kediaman. 

Pengacara dokumentari nie George Clarke merupakan seorang arkitek yang terkenal di Britain dan beliau merantau ke seluruh Britain untuk mencari seseorang yang mengubahsuai bangunan lama yang dijadikan kediaman, tapi masih mengekalkan identiti bangunan asal. Antara bangunan yang pernah diubahsuai adalah bangunan kincir angin, kincir air, gereja dan bangsal lama.. 

Setiap episod mengisahkan kesukaran yang dihadapi pemilik semasa penukaran, termasuk sekatan untuk bangunan tersenarai. Clarke menyelidik setiap bangunan dan senibina bangunan, menemuramah pada orang yang pernah tinggal atau bekerja di sana, dan berkongsi penemuannya dengan pemilik baru. Bangunan yang disenaraikan mungkin tidak dirobohkan, diperluas, atau diubah tanpa izin khas dari pihak berkuasa perancang tempatan, yang biasanya merujuk kepada agensi kerajaan pusat yang berkaitan, terutamanya untuk perubahan signifikan terhadap bangunan yang lebih ketara. Di England dan Wales, masyarakat ameniti negara mesti dimaklumkan tentang apa-apa kerja ke bangunan tersenarai yang melibatkan mana-mana unsur perobohan.

Tengoklah rekaan yang menakjubkan nie, memang cantik sangat.. Walaupun diberi nafas baru dan moden, tapi elemen rekaan asal masih dikekalkan kerana ianya termaktub dalam akta pembangunan di Britain.. 

Related image
Reeds Windmill tahun 2012 - Pasangan Pete dan Nikki, cuba memulihkan kincir angin milik keluarga turun temurun Pete selama satu abad. Walau bagaimanapun, semasa dalam proses pengubahsuaian bangunan, Nikki didiagnosis dengan kanser serviks tapi beliau telah meninggal dunia pada 14 Ogos 2011. 

Image result for Pannal Water Tower
Pannal Water Tower tahun 2015 - Carol dan Majid Nadry membeli menara air yang luar biasa di Yorkshire. Bangunan itu tidak disenaraikan, tetapi "tebusan jalur" hartanah membuktikan nilai hartanah yang  mahal iaitu  £ 70,000.
Image result for Field House the restoration man
Field House tahun 2010 - Pasangan bekerja untuk memulihkan rumah medan berjalur brek ke-17 ke rumah untuk keluarga gabungan mereka, dan meminta George Clarke untuk merancang pelanjutannya. Strukturnya  yang mengejutkan tidak disenaraikan, tetapi mereka masih memerlukan kebenaran daripada majlis tempatan, yang menolak rancangan mereka untuk melanjutkan.

Image result for bath Lodge the restoration man
Bath Lodge tahun 2010 - Bangunan ini diberi nama Gothic Revival di Lancashire yang dikhabarkan menjadi pondok mandi.

Image result for Flint Mill the restoration man
Flint Mill tahun 2014 - Alan dan Dora Appleby, yang berpengalaman dengan memulihkan bangunan yang disenaraikan, memutuskan untuk memulihkan kilang flint usang menjadi rumah persaraan. Walau bagaimanapun, kos  untuk memulihkan kilang abad ke-18 ini berakhir jauh lebih tinggi daripada yang dianggarkan pasangan Appleby ini.

Drama dokumentari nie ditayangkan pada channel 'Nat Geo People' dan memang tak penah 'miss' daripada rancangan nie.. 

5 comments

  1. Drama yang menarik.. setiap kejayaan yang diperolehi ada kesusahan yang terpaksa dilalui..

    ReplyDelete
  2. Sempat tgk episode Pasangan Pete dan Nikki

    ReplyDelete
  3. ada tgk ni sesekali, shikin.
    bila kat umah kakak.
    umah aida tak langgan pakej ni.
    abah aida suka tgk.
    memang ohsem hasil nyer...

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧