Cara untuk lupus sejadah usang

10:20 PM


Assalamualaikum wbt..
Sejadah adalah merupakan alas tempat kita bersujud untuk kita melakukan ibadah solat. Seperti yang kita sedia tahu, sejadah diperbuat daripada kain dan benang.

Tapi bila kita dah pakai bertahun-tahun, pasti sejadah tue akan menjadi lusuh dan usang. Jadi, boleh ke kita nak lupuskan sejadah usang..? Jika kita mempunyai sejadah yang lama, koyak ataupun lusuh yang ingin dilupuskan dan pada sejadah itu tidak ada mengandungi ayat-ayat Al-Quran, maka kita boleh buang sejadah tue sepertimana kita membuang pakaian kita yang dah lusuh.

Selain itu, kita dibolehkan untuk membakar sejadah atau mengitarnya semula..

Semoga ianya dapat merungkai persoalan yang bermain di fikiran...

*Sumber daripada Ustazah Nik Nur Adneen Ismail

#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal



You Might Also Like

4 lovely notes

  1. Oh,, gitu. Ingatkan ada special treatment untuk sejadah lusuh ni. Biasa kalau dah tak sedap digunakan untuk solat sejadah juga boleh digunakan untuk decoration. Hehe kan/

    ReplyDelete
  2. Terima kasih. Ingatkan ada cara khas tadi.

    ReplyDelete
  3. Oh boleh lupuskan cara biasa je ye? Ingatkan ada cara yang khusus..

    ReplyDelete
  4. selalunya memang buang atau bakar. kalau elok lagi sedekah kat surau :)

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧

Top Commentators