Review : A.I Artificial Intelligence (2001)

Saturday, June 06, 2020



Assalamualaikum wbt..
Okey, kali nie saya nak review sebuah filem arahan daripada pengarah fiksyen yang terkenal, Steven Spielberg.. Filem nie memang filem lama iaitu ditayangkan pada tahun 2001 tapi memang best filem nie.. Apakah filemnya..? Jom..



A.I Artificial Intelligence (2001)

Mengisahkan sebuah robot Mecha yang diberi nama David lakonan Haley Joel Osment yang telah diprogramkan oleh penciptanya untuk menyayangi manusia pada era abad ke-22.. David telah ditempatkan bersama sebuah keluarga iaitu Henry Swinton (Sam Robards) dan isterinya Monica (Frances O'Connor) serta anak lelakinya yang bernama Martin (Jake Thomas), seorang penghidap kanser yang berbahaya.. Pada mulanya Monica tak dapat menerima kahadiran David dek kerana ianya hanyalah robot tapi lama kelamaan Monica mula menyayangi David sama seperti anaknya Martin.. Bila Martin mula sembuh daripada penyakitnya, Martin berasa amat cemburu dengan keakraban David dan ibunya lalu dia mula merancang untuk menghalau David daripada rumah tue dengan membuat pelbagai helah jahat. 

Apabila helah Martin berjaya, Henry meminta isterinya untuk menghantar semula David ke tempat penciptanya tapi Monica tak sanggup nak hantar David ke sana sebaliknya dihantarnya ke dalam hutan dan menyuruh David lari daripada situ.. 

Dengan ditemani rakan robot patung anak beruang yang diberi nama Teddy dan sebuah lagi Mecha Joe (Jude Law), David cuba mencari jalan pulang semula ke pangkuan Monica.. Pelbagai kisah suka duka yang berlaku sepanjang dia cuba mencari jalan pulang.. 

David yang pernah membaca sebuah buku fairytale Pinocchio, dia mula mencari pari-pari yang sama dalam buku tersebut, dengan harapan pari-pari itu akan menukarkan dia ke budak lelaki yang sebenar.. 

Dapatkah David berjumpa dengan pari-pari itu dan apakah harapan David untuk menjadi budak lelaki sebenar dapat direalisasikan? Dan dapatkah David jumpa semula dengan Monica, ibunya? 

Kisah nie walaupun hanyalah filem sains fiksyen, tapi ianya mengisahkan sebuah kasih sayang antara anak dan ibu.. Walaupun dia mempunyai adik angkat yang berniat jahat untuk menghalau dia daripada rumah tue, dan walaupun ibunya telah membuang dia ke dalam hutan, David tetap menyayangi ibunya tanpa ada sedikit rasa kecewa... Part yang sedih tue, masa David kena tangkap dengan orang-orang yang bencikan Mecha, dan cuba untuk musnahkan Mecha, David menjerit dan menangis sambil berkata dia nak jumpa ibunya... Orang ramai yang menyaksikan kejadian itu, tak percaya sebuah robot Mecha mempunyai perasaan sedih dan meminta pihak penganjur supaya melepaskan David.. 

Memang best filem nie sebab ianya mengajar kita erti kasih sayang sebenar ibu kita.. Orang kata, seburuk-buruk ibu kita pun, dialah yang melahirkan dan membesarkan kita hingga dewasa.. So sayangilah ibu kita dan jika dia telah tiada, sedekahkanlah Al-Fatihah dan titipkan doa kepadanya, sama jugaklah jika ibu kita masih ada pun, sedekahkanlah Al-Fatihah dan titipkan doa kesejahteraan kepadanya.. Bukan ibu jea tau, pada ayah pun sama jugak sebab tanpa mereka, kita takkan lahir kat dunia nie dan tanpa mereka, kita takkan berjaya dalam hidup.


#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal #staysafe



8 comments

  1. Assalamualaikum..

    bagus nonnton filmm ini...

    Salam ukwah dari saya untuk anda.....jom follow blog aku ya...

    Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

    Terima kasih sekali lagi..ya

    ReplyDelete
  2. Filem berat gayanya ni....


    Jemput sertai segmen kat blog saya ye..terima kasihh...

    https://www.aziankhalil.com/2020/06/segmen-bloglist-pkpp-at.html?m=1

    ReplyDelete
  3. cite ni best....kesian ending dia kan...lama tk tengok cite ni

    ReplyDelete
  4. alahai martin pun , baru baik cancer dah jahat . cerita ni my sister ada download tapi tak tengok lagi

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧