Teknik untuk mencuci rambut

10:56 AM



Assalamualaikum wbt..
Agak lama rasanya saya tak berkongsi tips dengan awak kan.. Okey, kita memang selalu cuci rambut, lebih-lebih pada wanita yang bertudung.. Tapi adakah kita benar-benar mencuci rambut sama seperti macam salon buat..? Dengan teknik cuci yang betul, kesihatan pada rambut dapat dijaga dan menjadi lebih sihat, bermaya dan lebih bersinar tapi dalam masa yang sama jika kita membuat kesilapan, ia boleh merosakkan helaian rambut tanpa kita sedar.. 

Jadi, camne nak cuci rambut agar tak rosak dan menjadi lebih bersinar..? Jom kita baca tips nie dan amalkan...

Bermula dengan bilasan - Cuci rambut awak dengan menggunakan syampu, dan gunakan air suam untuk membuka kulit ari kepala dan menghapuskan kotoran atau produk yang terperangkap pada rambut. Air suam ini juga merenggangkan minyak melalui kulit kepala dan membuka kulit ari kepala supaya ia mampu menyerap minyak.

Gunakan perapi jika rambut panjang - Selepas membilas syampu, buangkan air yang ada pada rambut sebelum menggunakan perapi. Penggunaan perapi adalah langkah terakhir dalam mencuci rambut. Semakin lama perapi dibiarkan pada rambut kita, ia lebih baik kerana perapi ini akan menyerap tapi janagan biarkan perapi terkena pada kulit ari kepala kerana aia akan menyebabkan rambut berminyak. Kita perlu lindungi hujung rambut yang rapuh daripada menjadi kering dan kerosakan yang lebih teruk jika kita menggunakan perapi terlebih dulu sebelum syampu. Ini untuk memastikan hujung rambut menjadi lebih sihat, lebih lembap, licin dan bersinar.

Sehingga berbuih tetapi hanya pada kulit kepala - Pastikan buih syampu itu sampai ke akar rambut. Ini adalah untuk membersihkan rambut kita yang berminyak atau kering secara menyeluruh. Jangan gunakan terlalu banyak syampu tapi jika awak mempunyai rambut yang panjang ataupun jenis rambut lebat, awak boleh gunakan syampu dua kali ganda untuk membersihkan rambut.

Lakukan dengan lembut - Menggaru terlalu banyak dan secara kuat boleh merosakkan kulit ari kepala dan jugak boleh merosakkan rambut yang ikal. Cuci rambut dengan lembut dan berhati-hati. Urutan secara menegak dan tekanan yang sederhana dapat meningkatkan aliran darah ke kulit kepala dan merangsang pertumbuhan rambut. 

Jangan ulangi bilas - Walaupun ada arahan pada belakang syampu, ulang bilas dan tak perlu mencuci sehingga dua kali, kecuali jika rambut yang sangat kotor serta syampu yang pertama tak menghasilkan buih. 

Bilas dengan air sejuk - Air sejuk akan menutup kulit ari kepala bagi memastikan rambut kita lebih bersinar..

Jadi, nak lebih rambut yang sihat dan bersinar, bolehlah cuba teknik nie.. Selamat mencuba!


#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal



You Might Also Like

6 lovely notes

  1. Nice sharing kak. Baru tau basuh shampoo dgn air suam and bilas dgn air sejuk huhu sebelum ni bedal je. Kalau malas sgt pegi saloon dorang yg basuhkan hehhe

    ReplyDelete
  2. Terima kasih share..memang kena guna conditioner baru rambut ok

    ReplyDelete
  3. Thank you for the tips. Saya pun selalu basuh rambut ikut suka hati je. Lepas nie bolehlah praktikkan. sebab kalau tak cuci betul2, nanti rambut ada kelemumur dan bercabang.

    ReplyDelete
  4. Saya memang selalu cuci rambut ikut dan. Tu sebab lagi selesa berambut pendek. Tak payah susah jaga

    ReplyDelete
  5. Wow Ada juga steps cuci rmbut ye.. bagus ni

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧

Top Commentators