Jawapan kepada cuba teka berapa berat haiwan ini..?

Wednesday, September 28, 2016

Assalamualaikum wbt…

Image result for cute graphic glitterOhayo gozaimasu, minna-san.. Selamat pagi suma, maaflah baru pagi nie berkesempatan nak bercerita dengan awak.. Kelmarin dan semalam saya sibuk sikit dengan kerja2 opis, sebab semalam ada deligasi dari Negara Tunisia datang melawat sambil belajar mengenai 5S yang dijalankan di JBPM.. 



Okey, awak ingat lagi tak entri nie...? Ala, tentang teka berat haiwan tue..? 

atau gambar nie la senang citer.. 


Hehehe, ada di kalangan kita memang susah nak kira, apatah lagi kalu yang tak minat nak berkira2, okey saya kira kan untuk awak..

Soalan pertama : Nampak gambar 3 ekor kucing kan dan diberi jawapan 12kg, jadi 12kg bahagi 3 jawapannya adalah 4kg setiap seekor..

Soalan kedua : Lepas tue, ada gambar itik ditambah dengan kucing jawapan diberi adalah  5kg, jadi kita dah tau berat kucing adalah 4kg, jadinya 5kg - 1kg sama dengan 1kg untuk berat itik tue...

Soalan ketiga : Kemudian, ada gambar biri2 ditolak dengan itik, kita dah tau jawapan berat itik adalah 1kg.. Untuk tahu berat biri2 tue, awak tambahlah yang jawapan 99kg tue dengan 1kg berat itik, jadinya berat seekor biri2 adalah 100kg... tapi ramai yang tersilap kat soalan sinilah, sebabnya dua gambar sebelumnya adalah pengiraan tambah dan soalan ketiga nie adalah pengiraan tolak, tapi mindset kita tak berapa nampak soalan terselindung sebab dalam pemikiran kita soalan ketiga adalah pengiraan tambah... hehehe betul tak..? betul tak..?

Dan soalan keempat : biri2 ditambah dengan itik ditambah dengan kucing, untuk jawapan itu, 100kg ditambah 1kg ditambah 4kg sama dengan 105kg untuk berat haiwan2 ini... Yeayyy...

Tahniah pada sesiapa yang menang, tapi sori, takde hadiah disediakan... hehehe..

Jaa nee...

2 comments

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧