Thursday, July 05, 2018

Renungan..

Image result for phone islamic

Assalamualaikum wbt..

Tidak tua
Tidak muda
Tidak laki-laki
Tidak perempuan
Kalau sudah letak HP 
ditinggal sekejap dilihat lagi, 
ditutup sekejap dibuka lagi.....

Semua sangat sayang dan cinta pada yang bernama HP,
Pergi kemana-mana, HP dalam poket..
Berkumpul dengan kawan dan teman, beg sandang mesti terisi dengan HP..
Sehari HP boleh keluar dan masuk dari beg sandang atau saku seluar lebih dari lima puluh kali...

Habis mandi tengok HP
Habis menyapu tengok HP
Habis masak tengok HP
Habis mencuci baju tengok HP
Habis makan tengok HP
Habis saja tetamu pergi tengok HP
Habis bangun tidur tengok HP
Tengah malam terjaga tengok HP.

Pendek kata setiap masa mesti HP...
Kerana setianya dengan HP data tinggal sedikit cepat-cepat pergi Topup..

HP Lowbat satu bar kalut cari pengecas bateri,
Internet lemah ‘siput’ terus marah dan dimaki,

Apa lagi kalau ngam low bateri letrik pula terputus, TNB yang dipersalahkan... 

Suami/isteri panggil buat² tak dengar,
Tapi kalau HP yang bunyi, cepat-cepat lari  mencari di mana HP..

Selesai jer kerja atau hal apa saja, yang di cari mesti HP...

Kalau perempuan, namanya Nokia Binti Samsung

Kalau lelaki, namanya Sony Bin Lenovo.

Semoga saya tidak terjangkit ‘virus’ seperti itu.

Yang terasa dirinya seperti itu, jangan senyum senyum sendiri...

Nanti suami/isteri kita tidak paham dengan sikap kita..


DO'A UNTUK KITA YANG CINTA HP;

YA ALLAH, 
ampuni dosa² ku yang ada HP ini YA ALLAH..
Kerana aku : 

1. Lebih banyak mengisi kredit HP daripada menyumbang di Masjid/Surau dan bersedekah ...

2. Lebih banyak baca
SMS/Whatsapp/FB daripada membaca Al-Quran ...

3. Lebih kerap update status daripada update keimanan diri kepada-Mu Ya Allah...

4. Lebih suka bukak BLUETOOTH daripada BERLUTUT SUJUD BERDOA...

5. Kerap TELEFON tapi jarang menziarahi sanak KELUARGA..

6. Isi reload RM30 tidak puas, tapi nak derma  RM1 ke tabung masjid terasa banyak sangat..

7. kalau dengar HP bunyi terus cepat-cepat angkat, tapi bila terdengar azan di masjid/surau buat tak tahu saja...

Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosa-dosa ku yang ada HP ni...

Dan semoga HP yang aku ada ini memberi manfaat buat kepentingan BERIBADAH kepadaMu Ya Allah...

Dan semoga sahabat² dan kaum kerabat ku  yang seperti aku juga diampunkan dosa-dosa kami.. Ya Allah...

Aamiin..

Bukan menyindir, tapi mengingatkan diriku sendiri...

Terimakasih dan mohon maaf jika ada yang tersinggung.. 
kerana aku juga sama tersinggung, 
hanya untuk renungan lembut tapi nyata...

Renung-renungkan lah dan... 

Semoga bermanfaat...


12 comments:

  1. semoga hp dpt digunakan ke arah kebaikan dan dijadikan saham di sana nanti.. Insyaallah..

    ReplyDelete
  2. sama la kita kak shikin, tengah belajar untuk kurangkan masa dengan hp

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas peringatan ini. Semoga kita sama2 dpt guna dan manfaaatkan kemudahan HP ke arah kebaikan.

    ReplyDelete
  4. mama sefamily kena baca doa ni berjemaah nampaknya hihii

    ReplyDelete
  5. Ana pun tgh usaha ni. Tp susahnya lahi. Kuat sangat godaan HP ni.

    ReplyDelete
  6. Ya..masa saya banyak juga dengan HP..

    nak buat macam mana..

    dah kerja hakiki menjadikan HP sebagai tool utama

    ReplyDelete
  7. adeh rasa kena setepek.. eh bertepek2.. tapi stakat ni mampu kawal lagi especially time solat. selalu pegang nak main game. huwaaaa diri kian lalai. thanks mengingatkan =)

    ReplyDelete
  8. manusia zaman sekarang sangat setia dengan HP masing-masing.

    ReplyDelete
  9. Zaman sekarang memang pegang handphone ja kerjanya :)

    ReplyDelete
  10. Bagus peringatan ini.. Kadang-kadang tak sedar..

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧

GooglePlus Followers