Tazkirah malam..

11:00 PM

Image result for al-quran
Assalamualaikum wbt..
Sama2 lah kita menghayati coretan ini..

Ada seseorang terima sepucuk surat yang tertulis "Urusan Seri Paduka Baginda" di sampulnya...
.
.
Disebabkan terlalu sibuk, dia letak dalam almari sampai terlupa nak buka, dah pegang tapi tak buka, apatah lagi nak baca apa isi kandungannya tu, sebab sangat sibuk dengan urusan lain...
.
Dia juga tak perasan yang surat tu ada expired date...
.
Tiba-tiba satu hari, dia teringat, lalu membuka surat tu & bila dibaca, dia terkejut!
.
.
Sebab surat tu daripada istana yang mahu menganugerahkan beliau wang berjumlah RM500K...
.
.
.
Dia terus gerak menuju ke istana & cakap: "Ampun Tuanku, patik betul2 tak teringat nak buka surat tu, patik buka pun dah expired, ada peluang lagi tak untuk patik dapat RM500K tu?"
.
.
Istana jawab: "Takda! Peluang tu hanya sekali..."
.
.
Si dia menyesal tak sudah-sudah kerana tak buka surat tersebut...
.
.
Kat dunia ni, Allah hantar 'Surat Agung' yang dinamakan Al Quran, jika kita tak pernah buka, baca & faham tawaran serta peringatan Allah di dalamnya, kita bimbang bila sampai waktu Allah jemput kita, kita akan menyesal & menangis tak sudah2 kelak...
.
.
.
Kerana peluang tu hanya datang sekali...
.
.
Wallahu a'lam...?
.

#ingatanbersama
#salammaalhijrah



You Might Also Like

5 lovely notes

  1. Terima kasih shikin. Sama2lah kita beringat :) Salam Maal Hijrah :)

    ReplyDelete
  2. Allahu, deep sngt crita ni :) btol, tnpa sedarkan kita baca tp tk paham tk buat. Last dh tkde pluang bru tahu yg kt dh dberi pluang tu --'

    ReplyDelete
  3. Salam maal hijrah kak.. Tepat skli.

    ReplyDelete
  4. Peringatan yang bagus..
    semoga kita semua sentiasa beringat..
    salam maal hijrah shikin..

    ReplyDelete
  5. Reading the Holy Quran with proper Tajweed is compulsory for every Muslim. We provide online Quran learning that teach how to read Quran with Tajweed. You can learn the proper rules of pronunciation with our certified Quran teachers.Quran Class

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧

Top Commentators