Review : The Sorcerer And The White Snake (2011)

Sunday, June 03, 2018



Assalamualaikum wbt..
Well, arinie saya nak kongsi satu filem yang diberi judul 'The Sorcerer And The White Snake'.. Filem nie adalah berasal daripada negara China an ianya adalah filem lakonan Jet Li,Huang Shengyi, Raymond Lam, Charlene Choi, Wen Zhang dan Vivian Hsu. Filem ini bermula dengan Abbott Fahai dan pembantunya Neng Ren menuju ke arah ribut salji melalui pintu yang ajaib. An perampas ais muncul di bahagian atas pergunungan dan bertukar terburu-buru nafsu Neng Ren ke dalam patung ais. Dia kemudian mendedahkan lalu dan sebab-sebab beliau untuk membunuh semua manusia. Tidak dapat memujuk perampas ais untuk membuka lembaran baru, Fahai dipaksa untuk melawan beliau. Pertempuran itu berakhir dengan Fahai menangkap perampas ais menggunakan penjebak syaitan, yang mengeluarkan Neng Ren dari ais. Neng Ren kemudian ditugaskan untuk membataskan perampas ais di Pagoda Lei Feng, dan tuan dan penolong ketua kembali ke pintu yang hilang selepas menutup di belakang mereka. Pada Pagoda, Neng Ren memindahkan perampas ais dari penjebak setan itu ke bulatan ajaib, yang memegang roh-roh jahat yang terperangkap lain di dalamnya.



Image result for The Sorcerer And The White Snake


Image result for The Sorcerer And The White Snake



Di sisi lain gunung, dua syaitan ular wanita (Qingqing dan Susu) bermain-main, menikmati masa mereka apabila mereka melihat seorang doktor, Xu Xian, mengambil herba di kaki gunung dengan kawan-kawannya. Qingqing, sebagai ular suka bermain, menakutkan beliau, menyebabkan dia jatuh ke dalam tasik bawah. Susu, yang lembut, mengambil bentuk manusia dan mencium Xu Xian yang membolehkan Essence Vital mengalir dari dia ke dalam badannya dengan itu menyelamatkan dia. Tidak lama kemudian, Xu Xian bangun dan memberitahu rakan-rakannya tentang yang mencium oleh seorang gadis yang cantik, yang hanya membuat mereka ketawa.



Related image

Selepas mencari mangsa syaitan kelawar, Fahai dan Neng Ren meninggalkan kuil segera untuk menundukkan syaitan kelawar untuk mengelakkan lebih banyak kemalangan jiwa. Xu Xian datang merentasi mereka dan menawarkan perjalanan bot ke bandar. Susu mula berfikir tentang hari dia mencium Xu Xian dan memutuskan untuk pergi ke bandar untuk mencari beliau. Sementara itu, ketika Qingqing sedang meneroka bandar, dia terserempak Neng Ren dan memutuskan untuk membantu beliau menundukkan syaitan kelawar dengan mendedahkan lokasi. Neng Ren menewaskan sekutu syaitan kelawar, tetapi tidak dapat menundukkan raja kelawar syaitan yang menggigit kepadanya. Walaupun dia kemudiannya diselamatkan oleh Fahai, Neng Ren bermula bertukar menjadi kelawar setan dirinya pada hari berikutnya dan memutuskan untuk melarikan diri.



Sementara itu, selepas beberapa siri pranks, Xu Xian mengiktiraf Susu dan mereka bermalam bersama-sama, yang agak malang bagi Xu Xian kerana dia tidak tahu bahawa dia berkasih sayang kepada ular dalam bentuk manusia.




Neng Ren didapati oleh Qinqing dan dua berbaik-baik antara satu sama lain. Mereka sedar bahawa Neng Ren, walaupun menjadi syaitan kelawar, masih mempunyai semua rasa manusia terhadap makanan manusia, dan kebanyakan kualiti manusia itu. Sementara itu, Xu Xian dan Susu berkahwin. Tidak lama selepas Fahai membunuh Xu Xian kemudian selepas melihat bahan misteri dalam ubat-ubatan beliau memberikan Xu Xian ciuman. Susu kemudiannya dikejar oleh Fahai, yang memberitahu dia pergi mati. Dia tidak, yang menyebabkan Fahai dan murid-muridnya untuk menyerang dia dan kampung Xu Xian. Susu melawan pertempuran dalam bentuk ular, tetapi ditikam oleh Xu Xian menyedari identiti sebenar beliau. Susu melarikan diri tetapi dicederakan dengan teruk. Xu Xian, selepas menyedari apa yang telah dilakukan, memutuskan untuk mendapatkan akar semangat untuk menyembuhkan dia.



Dibantu oleh rakan Susu ini, tetikus, Xu Xian berjaya mengambil semula akar disimpan di dalam Pagoda Lei Feng yang boleh menyelamatkan Susu, tetapi dirasuk syaitan akibat daripada ini. Fahai dan sami-sami yang lain menangkap Xu Xian dan bersedia untuk melemparkan mantra untuk mengusir roh-roh jahat dari tubuhnya. Susu pulih dan dia pergi untuk mencari Xu Xian bersama-sama dengan Qinqing. Mereka berhadapan dengan Fahai, yang cuba untuk menjelaskan kepada mereka bahawa ejaan tidak boleh dipecahkan sebelum ia selesai. Susu bagaimanapun tidak percaya kepadanya untuk menuduh dia cuba untuk memisahkan mereka jadi kedua-dua adik-beradik mula berjuang Fahai. Selepas luka yang tidak terkira banyaknya Fahai terletak belakang letih. Ketika dia memandang sekeliling dia melihat Neng Ren membantu untuk menyelamatkan rakan-rakan bekas, sami-sami kuil yang cuba untuk melengkapkan musim untuk melepaskan Xu Xian dari syaitan. Dia melihat ke langit dan soalan sama ada dia betul telah menjadi pemburu setan sepanjang hidupnya.


Susu mengeluarkan Xu Xian dari musim yang selepasnya Xu Xian tidak mempunyai ingatan Susu. Susu menyalahkan ini di Fahai, selepas itu mereka mempunyai satu pertempuran terakhir. Fahai menguruskan untuk memerangkap Susu di dalam kuil Pagoda Lei Feng. Pada ketika ini, Susu bertaubat dan meminta untuk melihat Xu Xian hanya untuk kali terakhir, kerana dia boleh menerima apa-apa hukuman selama dia dapat melihat dia untuk kali terakhir. Pada masa yang sama, Fahai mendapat jawapan kepada soalan dan memahami apa yang harus dilakukan. Penuh dengan semangat Ilahi, ia mengangkat pagoda untuk membenarkan permintaan terakhir Susu untuk menjadi kenyataan.


Image result for The Sorcerer And The White Snake

Selepas perjumpaan singkat dengan Xu Xian, dia memberitahu dia cerita beliau telah bertafakur selama seribu tahun sebelum dia bertemu beliau. Dia memberitahu dia bahawa ia adalah semua bernilai kurang daripada satu masa dengan dia, bahawa walaupun dia tidak ingat dia, ingatan beliau cinta dengan dia mencukupi, dan bahawa walaupun dia telah mati atau hidup dengan rasa sakit, dia tidak akan menyesal berapa banyak dia telah menderita untuk berjumpa dengannya untuk kali terakhir. Dia mencium dia, menyebabkan dia ingat segala-galanya. Sebagai pasangan itu pergi untuk mencium buat kali terakhir Susu disedut semula ke dalam kuil, meninggalkan Xu Xian mengejarnya kerana kedua-dua menangis dan mendekati antara satu sama lain.


Qingqing, menonton semua ini dari jauh dengan Neng Ren, memberitahu bahawa dia tidak mahu cinta sesiapa kerana kakaknya suka Xu Xian, dan daun berkata bahawa dia tidak akan menjadi kelawar setan benar juga.

Related image

Selepas ini, kita lihat Xu Xian mengambil herba di sekitar kuil dan di dalam Susu telah kembali kepada bentuk sebenar beliau sebagai ular putih terperangkap di dalam kuil. Fahai dilihat berjalan gunung apabila tiba-tiba Neng Ren (kini syaitan kelawar lengkap) muncul di sampingnya. Membuang dia epal untuk makan Fahai memberitahu beliau bahawa wajah baru beliau sesuai dengan dia, dan mereka meneruskan perjalanan bersama-sama lagi.




 



 Ini adalah OST lagu daripada filem nie, dan untuk kali pertama saya rasa jatuh hati pada lagu nie..Melodi dan iramanya sangat menyentuh hati dan ada rasa sayu pada lagu nie.. Walaupun tak memahami maksud lirik lagu nie tapi sebenarnya lagu nie menceritakan tentang kisah cinta antara dua makhluk yang berlainan yang terpaksa berpisah kerana mempunyai dua dunia yang berbeza... Try la tonton filem nie, memang best...



9 comments

  1. Cerita ini memang best.. saya peminat Jet Li..

    ReplyDelete
  2. Jet Li laaaa..!!! macam best je hehe

    ReplyDelete
  3. Menarik jalan cerita ni Shikin. Suka pula ana baca :)

    ReplyDelete
  4. Lama tak tengok cerita cina, dulu kalau tengok pun kungfu aje, haha.

    ReplyDelete
  5. wah macam best ja ni haha lama tak tengok cita cina cmni :P

    ReplyDelete
  6. wah. filem gini memang menarik perhatian aida.
    tamil ke, omputeh ke, cina ke...
    mcm ada jelmaan lah, ilmu sihir la...
    moreover, jet li. memang best la.
    ada satu pelakon cina tu, aida da lupa nama dia.
    dia kalau berlakon mesti citer gini tau, shikin. hensem.
    citer yg ala-ala kesaktian. jelmaan mcm2. citer ala-ala dewa dewi.
    da lama tak tgk dia berlakon.

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧