Berapa nilai wang rosak?

1:25 AM

Assalamualaikum wbt...
Ramai yang risau wang kertas yang telah rosak ini kemungkinan tidak laku untuk diguna pakai dalam urusan jual beli. Malah, tidak dinafikan banyak kedai yang akan mengelak daripada menerima wang yang rosak. Bukan kedai jea yang tak nak ambik duit rosak, tetapi mesin automatik ATM juga tidak menerima wang kertas yang 'cacat' ini.

Apabila duit yang dimiliki sudah menjadi rosak, ramai yang memilih untuk membuangnya tanpa mengetahui bahawa duit itu masih boleh ditukarkan kepada Bank Negara Malaysia (BNM). BNM sememangnya mempunyai dasar yang membolehkan kita menukar wang kertas dan syiling yang dianggap "tidak sesuai untuk edaran".

Jadi camne nak buat jika kita menerima wang yang rosak...?

Berapa nilai wang rosak?

Kredit Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)

#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal



You Might Also Like

5 lovely notes

  1. oh,boleh tukar dekat bank? baru tau... thank you bagi info

    ReplyDelete
  2. La.. baru tahu.. Kalau tak boleh bawa gi tukar..
    Dah mana entah perginya duit tu..

    ReplyDelete
  3. betul tu boleh je tukar atau simpan wang buruk dlm bank..dorg terima..

    ReplyDelete
  4. Pernah pergi bank in duit kat bank bawa duit koyak, time tu ada juga tanya pasal ni. Duit koyak ni pun tak semua jenis koyak yang bank terima. Tengok keadaan koyaknya macam mana juga

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧

Top Commentators