Kerja part time saya... Part 1

Friday, September 02, 2016

Image result for cute png iconsAssalamualaikum wbt,

Gomennasai minna-san, baru berkesempatan nak update, hehehe tertido sebenarnya sebab petang tadi saya makan ubat batuk.. Biasalah kan, bila dah makan ubat batuk, rasa mengantuk tue meluap2, sedar2 dah nak pukul 12 tengah malam dah...

Urut terapi buang angin bagi wanita Muslimah

Saya nak kongsi sikit pasal saya buat part time memberi perkhidmatan urut terapi buang angin untuk wanita muslimah.. Saya ada kelebihan nie sebenarnya sejak kecik lagi, masa tue ummie saya selalu sakit2 badan, lantaran penat bekerja di waktu siang.. Jadi bila malam jea, ummie saya akan mintak urutkan badannya bagi melegakan kelenguhan pada badan... Yealah, masa tue kita budak2 lagi, mana ikhlas sangat nak urut, hehehe.. Macam2 alasan yang saya berikan pada masa tue, kerja sekolah banyak lah, mengantuklah, nak tengok tv lah.. Last2 hampir setiap malam saya akan mengurut ummie saya.. Dan bila dah lama mengurut, tiba2 datang pulak satu lagi kelebihan yang Allah berikan pada saya, iaitu buang angin melalui sendawa... Kalu orang2 tua dengar sendawa saya, pasti mereka akan mengata saya nie kurang ajar sebab sendawa kuat2..

Image result for sindrom carpal tunnelTapi, bak kata orang alah bisa tegal biasa, lama2 tangan saya menjadi mahir untuk mengurut, tapi masa tue cuma ada keberanian untuk urut ummie saya sajalah.. Bila dah dewasa nie, rasa keinginan nak membuat bisnes mengenai urut meluap2, tapi terpaksa dilupakan seketika kerana tangan saya mengalami sakit saraf yang agak teruk.. Awak tentu penah dengar tentang sakit saraf atau lebih dikenali sebagai Carpal Tunnel Syndrom (CTS) di mana pesakit yang mengalami kebas pada jari, rasa semut2 pada jari dan ngilu bila mengenggam sesuatu... Bahagian yang selalunya akan berasa kebas adalah pada ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah, pesakit akan berasa kebas terutama di waktu pagi dan tak berupaya untuk mengenggam sesuatu dengan jangka masa yang lama.. Macam situasi saya pulak, dulu saya memang tak boleh pegang sudu atau garfu dalam jangka waktu yang lama, pasti jari jemari saya akan berasa kebas dan sakit.. Rasa kebas tue macam rasa jari jemari membengkak seperti belon padahal pada hakikatnya ianya tak bengkak.. Doktor pakar ada mencadangkan saya untuk membuat pembedahan pada pergelangan tangan tapi saya taknak sebab kalu awak nak tahu, ummie saya pun mengalami sakit saraf seperti saya.. Dan ummie saya penah menjalani pembedahan untuk membetulkan urat pada pergelangan tangan tapi malangnya sakit tue tak penah berkurangan.. Jadi sebab tue saya taknak jalani pembedahan betulkan urat.. Penyebab sakit CTS nie? Salah satu sebabnya adalah kita membuat kerja berat dan berulang2, selalunya yang melibatkan jari jemari bergerak selalu, contoh paling senang adalah menaip dan membuat kerja-kerja rumah.. Cara ubat..? Salah satu caranya adalah membuat pembedahan bagi membetulkan urat di pergelangan tangan..

Anyway, dah lari tajuk asal kan.. hehehe... okey, sambung citer tadi, masa first marriage dulu, ex-hubby tak benarkan saya untuk buat bisnes nie, katanya takut orang akan melakukan perkara buruk pada keluarga kami.. Okey, masa tue saya pendamkan saja, saya cuma tolong kawan-kawan office jea tanpa mengenakan bayaran.. Bila saya menjadi bujang trang tang tang kejap, saya terfikir kenapa saya tak teruskan saja niat asal saya..? Setelah saya berfikir panjang dan membuat solat istikharah, saya teruskan niat saya untuk membuat perkhidmatan urut terapi.. 

Apa jadi seterusnya..? Nantikan citer saya di part 2 nanti...

Jaa nee, oyasumi minna-san..


4 comments

  1. Tak sabar nak tau crita part 2. hehehe.

    ReplyDelete
  2. Mak mertua mek dia sakit dlm kaki lepas jtuh longkang hr tu. Klau yg mcm gtu bleh tk?

    ReplyDelete
  3. Lama tak berurut..
    syok kalau ada orang urutkan badan.. buang angin..

    ReplyDelete
  4. Eyqa Zq : Dah ada dah entri untuk part 2..sudikanlah baca..
    Ayunie Ramli : Boleh apa sis?kalu nak urut tue, boleh jea datang ke rumah saya di Salak Tinggi
    Shahida Dzulkafli : kalu akak singgah di Salak Tinggi, calling2 la saya...Insha Allah saya boleh bantu akak..

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧