Kerap Buang Air Kecil, Rutin Biasa Bakal Ibu

Thursday, February 07, 2013


Assalamualaikum wbt..
Kekerapan membuang air kecil bukan sahaja dialami oleh wanita hamil malah wanita yang tidak hamil juga. Bagi bakal ibu mereka akan berhadapan dengan kebiasaan membuang air kecil pada minggu keenam kehamilan hingga berakhirnya trimester pertama. Ada juga yang mengalaminya ketika kandungan memasuki usia 12 ke 14 minggu. Mengapa hal sebegini berlaku kepada wanita hamil?

Sebenarnya semasa hamil kandungan darah bakal ibu akan meningkat dua liter lebih dari biasa. Tambahan darah ini digunakan untuk membina rahim. Ia juga berfungsi membantu organ tubuh untuk bekerja lebih kuat, menggalakkan pertumbuhan jaringan payudara dan gusi ibu serta mengangkut oksigen dan makanan ke janin.

Peningkatan jumlah darah yang mendadak ini mengakibatkan cecair yang perlu ditapis ginjal dikeluarkan dari tubuh dalam bentuk air kencing. Manakala pening katan jumlah darah yang berlaku di bahagian pinggul menyebabkan kantung rahim menjadi penuh dan perlu dikosongkan sekerapnya.

Ginjal dan saluran air kencing membesar kerana peningkatan kadar hormon progesteron yang berlaku sebaik sahaja janin berada dalam kandungan. Begitu juga dengan ukuran rahim yang semakin membesar sehingga mendesak pundi kencing yang berada di bawah rahim.
Akibatnya, daya menahan di bahagian pundi kencing menjadi berkurangan sehingga ia perlu kerap dikosongkan. Begitu juga dengan diabetes kehamilan yang ber laku sepanjang kehamilan juga menggalakkan wanita hamil kerap membuang air kecil.

Cara Mengatasi 
  1. Kurangkan pengambilan cecair yang menggalakkan perkumpulan air kencing misalnya minuman berkafien, kopi, teh mahupun air berkarbonat.
  2. Banyakkan minum air di siang hari dan kurangkan pengambilannya pada sebelah malam. Pastikan jumlah air yang diambil mencukupi. Sekiranya anda perlu berulang ke tandas, ia hanya akan dilakukan di siang hari dan bukannya pada sebelah malam sehingga mengganggu tidur anda. Pastikan pundi kencing anda benar-benar kosong setiap kali membuang air kecil.
  3. Pastikan anda membuang air kecil sebelum pergi atau pulang dari tempat kerja agar anda tidak perlu bersusah payah mencari tandas ketika dalam perjalanan pergi dan balik.
  4. Berhati-hati sewaktu membuang air kecil. Sekiranya anda merasakan seakan terbakar pada alat sulit, ia merupakan tanda berlakunya jangkitan kuman pada saluran pundi kencing yang kerap berlaku kepada wanita hamil. Segera dapatkan nasihat daripada doktor jika mengalami masalah sedemikian.
Gangguan Hormon Ketika Hamil
Gangguan hormon di kalangan wanita hamil boleh menjejaskan tahap kesihatan wanita hamil baik dari segi emosi mahupun fizikalnya. Peningkatan kadar hormon estrogen akan menghasilkan kulit tidak sekata dan berbelang. Keadaan ini dinamakan ‘topeng kehamilan’. Rangsangan kurang aktif dari Melanocyt Stimulating Hormon (MSH) dari kelenjar endokrin di otak akan merangsang kulit untuk menghasilkan pigmen pada kulit. Akibatnya, wanita hamil akan mengalami pigmentasi yang menyebabkan kulit kehitaman di bahagian tertentu seperti, leher, ketiak dan muka.

Apabila keadaan ini berlaku, bakal ibu boleh mengatasinya dengan mengelakkan diri dari terdedah secara langsung dengan sinaran matahari. Gunakan payung atau topi untuk melindungi diri dari pancaran matahari. Boleh juga menggunakan krim pelindung matahari untuk mengurangkan warna gelap pada kulit yang terlibat.

Perubahan hormon juga boleh menyebabkan wanita hamil mengalami sendi longgar. Hormon relaksin yang meningkat bertujuan untuk melonggarkan ligamen agar jumlahnya boleh membesar selaras dengan bertambahan saiz janin. Kesan sampingan daripada keadaan ini adalah menyebabkan semua bahagian sendi pada tubuh menjadi longgar malah wanita hamil kerap mengalami kepedihan dan mudah cedera ketika terjatuh.

Bagi mengurangkan masalah ini, wanita hamil boleh melakukan senaman ringan yang khusus untuk mengatasi masalah pedih dan nyilu. Semasa bergerak, berjalan mahupun melakukan aktiviti cubalah belajar untuk lebih berhati-hati agar tidak jatuh dan cedera. Sekiranya berlaku kecederaan otot, segera dapatkan bantuan fisioterapi untuk mengurangkan rasa sakit.

Semasa hamil juga, wanita mudah menjadi pelupa. Hal ini kerana hormon oksitoksin di dalam tubuh memunculkan kesan amnesia atau pelupa kepada ibu. Namun, kenaikan hormon seks akan mempengaruhi bahagian otak yang berfungsi dalam ingatan istimewa.

Sebaiknya cuba catat aktiviti yang bakal dijalankan dalam gajet ataupun diari anda. Berusaha untuk belajar bertenang dan jangan panik sekiranya mengalami penurunan daya ingatan kerana selepas bersalin ianya akan pulih semula.

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧