Cara alternatif untuk elak anak makan 'junk food'...

Tuesday, January 10, 2017

Assalamualaikum wbt... 
Tengah-tengah dok belek facebook, saya terjumpa satu gambar yang boleh dijadikan inspirasi dalam negara kita.. Difahamkan salah sebuah pasaraya di Ohio, Amerika Syarikat telah membuat satu cara alternatif untuk mengalakkan kanak-kanak dari umur 12 tahun ke bawah makan buah-buahan secara percuma.. Mereka bagi 1 biji buah setiap seorang kanak-kanak yang mengikut ibu bapa membeli belah... 


Bagus kan idea nie, secara tak langsung, budak-budak akan menjadi lupa untuk makan makanan ringan yang dah tentu tak berkhasiat.. 

Sebut saja buah-buahan, saya memang penggemar buah-buahan tapi ada jugak buah yang saya tak makan seperti buah tembikai dan buah betik.. Napa saya tak makan? sebab saya tak suka pada bau buah tue.. 

Jaa nee..

6 comments

  1. kami mmg x digalakkan junk food dr kecik, dah besar ni baru mkn. tp lps kolestrol sy tinggi, dah x brp layan junk food

    ReplyDelete
  2. Sebab mkn buah jer pun dh kenyang. Pandai idea mereka nie :)

    ReplyDelete
  3. Kalau saya kat situ,saya pun makan sekali.hahahahahaha suka buah-buahan. bagus idea ni, Malaysia patut tiru, ramai sgt bebudak obes skrg ni.

    ReplyDelete
  4. Bagus idea dorang ni. Kalau macam tu kita je la buat sendiri. Setiap kali g soping mall kena bekalkan anak2 buah2an kat diorang. Hermmm..

    ReplyDelete
  5. Bagus idea ni. Boleh alihkan pandangan dan keinginan budak2 kepada junk food bila ada makanan di tangan :)

    ReplyDelete
  6. umah aida wajib ada buah.
    buah yg simple aje la, syikin.
    pisang.
    jambu batu.
    epal.
    utk snack anak2.
    tapi kekadang reward la diorang dgn jajan :)

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧