Sejarah Perpustakaan Pertama dan Terbesar Di Dunia

Monday, March 30, 2015

Assalamualaikum...

Hehehe dah bosan dengan entri mengenai kesihatan dan lain-lain, apa kata kita baca pulak sejarah perpustakaan yang pertama dan terbesar di dunia.. Almaklumlah, saya nie keja kat perpustakaan dan boleh dikatakan peminat tegar buku lah jugak, dan kat rumah pun saya dah buat mini-library, Insha Allah akan diperkembangkan lagi ruang mini-library saya tue...Mana taknya, seluruh ahli keluarga saya yang bertandang ke rumah, mesti mereka akan pergi ke bilik ketiga di mana saya menempatkan mini-library saya di situ, pelbagai genre saya adakan, dan tak semestinya genre yang serius aje... hehehe... okey, jom kita scroll tentang sejarah library yang pertama nie... 
Image result for cute divider

Image result for Bibliotheca Alexandrina EgyptBibliotheca Alexandrina Egypt (Perpustakaan Iskandariah Mesir) merupakan perpustakaan pertama dan terbesar di dunia. Perpustakaan ini juga berlangsung selama berabad-abad dan mempunyai koleksi 700,000 gulungan papyrus, bahkan jika dibandingkan dengan Perpustakaan Sorbonne di abad ke-14 'hanya' mempunyai koleksi 1700 buku.

Perpustakaan ini di dirikan oleh Ptolemi I sang penerus Alexander (Iskandariah) pada tahun 323 SM, dan terus berlanjut sampai kuasa Ptolemi III. Pada waktu itu para penguasa Mesir begitu bersemangat memajukan Perpustakaan dan Ilmu Pengetahuan mereka, bahkan dalam Manuskrip Rom mengatakan bahawa sang Raja Mesir membelanjakan harta kerajaan untuk membeli buku dari seluruh pelusuk negeri hingga terkumpul 442,800 buku dan 90,000 lain berbentuk ringkasan tidak berjilid. Ia juga memerintahkan askar untuk menggeledah setiap kapal yang masuk dan dan menggeledah untuk memperolehi naskhah. Jika ada naskhah yang ditemui, mereka menyimpan yang asal dan mengembalikan salinannya. Menurut beberapa sumber, ketika Athens meminjamkan naskah-naskah drama klasik Yunani asli yang tak ternilai kepada Ptolemeus III, ia berjanji membayar wang jaminan dan menyalinnya. Tetapi sang raja malah menyimpan yang asal, tidak mengambil kembali wang jaminan itu, dan memulangkan salinannya. Namun cerita keemasan ini hanya menjadi sejarah ialah penaklukan bangsa Romawi yang di pimpin oleh Julius Caesar pada tahun 48 SM. Bangsa Rom membakar 400,000 buku musnah menjadi abu using yang tidak berguna. Dunia ilmu ketika itu sangat berduka kerana telah kehilangan salah satu sumber ilmu pengetahuan terbaik saat itu. Namun akhirnya sang Maharaja, Julius Caesar meminta maaf, dan sebagai gantinya ia menghantar Marx Antonio untuk menghadiahkan 200,000 buku dari Roman kepada Ratu Mesir ketika itu, Cleopatra, dan dari inilah kisah mereka berterusan.

Namun perpustakaan megah yang ada di Mesir tersebut tidak pernah kembali seperti masa-masa keemasannya. Sejak pembakaran tersebut, Perpustakaan Iskadariah seolah tidak terurus. Bahkan hampir menjadi artifak-artifak kuno saja. Akan tetapi, UNESCO membuat keputusan untuk bekerjasama dengan kerajaan Mesir, membina semula perpustakaan dengan sejarah terbesar dalam sejarah tersebut. Dan pembangunan ini di mulai sejak tahun 1990-an. Pembangunan ini menghabiskan dana tidak kurang dari USD220 juta. USD120 juta ditanggung kerajaan Mesir dan selebihnya di tanggung dari bantuan dari negara-negara lain. Akhirnya setelah terbengkalai hampir selama 20 Abad, Perpustakaan Iskandriah (Bibliotheca Alexandria) berdiri megah dan unik.

Bangunan utama berbentuk bulat beratap serong, terbenam dalam tanah. Di bahagian depan sejajar bumbung, dibuat kolam untuk meneutralkan suhu pustaka, terdiri lima tingkat di dalam tanah, perpustakaan ini boleh memuatkan kira-kira 8 juta buku. Namun yang ada saat ini baru 250,000 buku dan akan terus bertambah tiap tahun.Selain itu juga menyediakan pelbagai fasiliti, seperti 500 unit komputer berbahasa Arab dan Inggeris untuk memudahkan pengunjung mencari katalog buku, ruang baca berkapasiti 1700 orang, bilik persidangan, ruang pustaka tanda timbul Taha Husein khusus Orang Kurang Upaya (OKU), pustaka kanak-kanak, muzium manuskrip kuno, lima institusi penyelidikan, dan bilik-bilik penyelidikan yang boleh digunapakai. Dan yang juga menarik, adalah tingkat tengah perpustakaan tersebut terdapat Gallery Design dan boleh dilihat dari berbagai sisi. Di lantai kayu yang cukup luas itu tersusun pelbagai prototaip mesin cetak kuno dan pelbagai lukisan dinding. Perpustakaan ini sentiasa dipenuhi pengunjung, padahal di Alexandria tidak banyak universiti seperti di Kaherah. Ini menunjukkan tingginya minat baca masyarakat Mesir dan perpustakaan yang dulu dihancurkan Julius Caesar itu kini menjadi salah satu objek warisan sebagaimana Piramid Giza, Mumia, Karnax Temple, kuburan para Firaun di Luxor atau Muzium Kaherah yang menyimpan timbunan emas Tutankhamun.

Isi di perpustakaan tersebut mengandungi :
# Sebuah Perpustakaan yang dapat menampung jutaan buku.


# Enam khusus perpustakaan untuk
1. Seni, multimedia dan bahan-bahan audio-visual
2. Orang Kurang Upaya (OKU)
3. Kanak-kanak
4. Dewasa
5. Bahan mikroform
6. Bahan manuskrip lama dan koleksi khusus

# Empat Muzium untuk
1. Barang Antik
2. Naskhah
3. Sadat dan
4. Sejarah Sains

# Planetarium A

# Sebuah exploratorium untuk pendedahan pada anak-anak terhadap ilmu (Alexploratorium)

# Culturama: panorama budaya lebih daripada sembilan skrin, yang pertama kalinya dipatenkan 9-projektor sistem interaktif. Pemenang banyak anugerah, yang Culturama, dibangunkan oleh CULTNAT, membolehkan pembentangan banyak lapisan data, dimana persembahan boleh klik pada item dan pergi ke tahap baru lebih mendalam. Ini adalah persembahan multi-media sangat bermaklumat dan menarik warisan di Mesir 5,000 tahun sejarah untuk zaman moden, dengan highlights dan contoh-contoh dan Koptik Mesir Kuno / warisan Islam.


# VISTA (The Virtual Imersif Sains dan Teknologi Aplikasi sistem) adalah sebuah persekitaran Virtual Reality interaktif, yang membolehkan penyelidik untuk mengubah data set ke dalam dua-dimensi simulasi 3-D, dan ke langkah di dalamnya. Sebuah alat praktikal visualisasi selama penelitian, VISTA membantu penyelidik untuk mensimulasikan perilaku sistem alam atau manusia-kejuruteraan, bukan hanya memerhatikan sistem atau membina model fizikal.


# Lapan pusat penelitian akademik:
1. Alexandria dan Pusat Penelitian Mediterania (Alex-Med),
2. Arts Center,
3. Kaligrafi Pusat,
4. Pusat Pembelajaran Khusus dan Program (CSSP),
5. Sekolah Antarabangsa Pengajian Maklumat (ISIS),
6. Naskhah Pusat,
7. Pusat Dokumentasi Budaya dan Warisan Alam (CultNat, terletak di Kaherah) dan
8. Alexandria Pusat Pengajian Helenistik.



# Lima belas pameran tetap meliputi
1. Tayangan dari Alexsandria : Koleksi Awad
2. Dunia Shadi Abdel Salam
3. Kaligrafi Arab
4. Sejarah Percetakan
5. Arab-Muslim Abad Pertengahan Instrumen Astronomi dan Sains (Penunggang Star), dan Pameran Tetap Pemilihan Seni Kontemporari Mesir

6. Para Penulis Buku
7. Mohie El Din Hussein : A Journey Kreatif
8. Abdel Salam Aidilfitri
9. The Raya El-Nimr dan Abdel-Ghani Abou El-Enein Koleksi Seni Rakyat Arab
10. Seif dan lemah Adham: Motion dan Seni,
11. Dipilih Artworks dari Henin Adam,
12. Dipilih Artworks Ahmed-Abdel Wahab,
13. Artworks Terpilih Hamed Saeed,
14. Dipilih Artworks dari Soliman Hassan, dan
15. Sculpture.

# Empat seni galeri untuk pameran sementara

# Sebuah Pusat Persidangan untuk beribu-ribu orang

Sebuah Forum Dialog yang memberikan peluang untuk mesyuarat, dan perbincangan dengan para pemikir dan penulis untuk membincangkan pelbagai isu penting yang mempengaruhi masyarakat moden. Forum Reformasi Arab adalah hasil daripada Persidangan Reformasi Arab pertama diadakan pada tahun 200.

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧